
Olvass bele! – Roger Moore: Viszlát…
A legendás színész, a James Bondot is alakító Roger Moore még néhány nappal a halála előtt is írta Viszlát…
című önéletrajzi könyvét, amelyben visszatekint az életére – a tőle
megszokott (ön)iróniával. Visszaemlékezése nosztalgikus, humoros,
elbűvölő, és ami a legfontosabb: rendkívül emberi. Olvass bele a
kötetbe!
A könyvben, amelyet Moore saját rajzai illusztrálják, példátlan őszinteséggel nyílik meg olvasói előtt. Az öregségről és öregedésről szóló elmélkedése élete minden vonatkozását érinti: gyermekkori emlékeit; soha be nem teljesült álmait és terveit; hogyan sikerült (vagy nem) lépést tartania a folyton változó világgal; az öregedés tapasztalatait, a memóriagondokat és örökös küzdelmeit a technológiával; az utazás örömeit (és idegesítő pillanatait); a munkát és a szórakozást. Ezen kívül megismerhetjük családi élete számos rendkívül boldog (és néhány hasonlóképpen szomorú) fejezetét. Olyan történeteket mesél el, amelyeken keresztül megismerhetjük az embert az őt világhírűvé tévő kém álarca mögött. A Viszlát… lapjain Moore vidám, megkapóan szerény és visszafogott stílusban számol be az élet mindennapi örömeiről, és a legváratlanabb pillanatokban elért apró diadalokról.
A könyvben, amelyet Moore saját rajzai illusztrálják, példátlan őszinteséggel nyílik meg olvasói előtt. Az öregségről és öregedésről szóló elmélkedése élete minden vonatkozását érinti: gyermekkori emlékeit; soha be nem teljesült álmait és terveit; hogyan sikerült (vagy nem) lépést tartania a folyton változó világgal; az öregedés tapasztalatait, a memóriagondokat és örökös küzdelmeit a technológiával; az utazás örömeit (és idegesítő pillanatait); a munkát és a szórakozást. Ezen kívül megismerhetjük családi élete számos rendkívül boldog (és néhány hasonlóképpen szomorú) fejezetét. Olyan történeteket mesél el, amelyeken keresztül megismerhetjük az embert az őt világhírűvé tévő kém álarca mögött. A Viszlát… lapjain Moore vidám, megkapóan szerény és visszafogott stílusban számol be az élet mindennapi örömeiről, és a legváratlanabb pillanatokban elért apró diadalokról.
„Öregedni lehet méltósággal vagy morgolódva. Én kombinálom a kettőt.”
Sir Roger Moore 1927-ben született Londonban. Egy ideig
animátor-gyakornokként, majd a szerencsés véletlennek köszönhetően
statisztaként dolgozott, ezt követően a Royal Academy of Dramatic Art
(RADA) hallgatója lett. Egy év után felfüggesztette tanulmányait, és
színházakban kezdett játszani. A kötelező honvédelmi szolgálat után
számos színdarabban és tévéműsorban szerepelt. Az 1950-es évek elején
Amerikába költözött, ahol előbb az MGM, majd a Warner Brothers
stúdióknál dolgozott. Az 1960-as és 1970-es években végül két brit
tévésorozat, Az Angyal és a Minden lében két kanál tette széles körben ismertté. 1973-ban alakította először James Bondot az Élni és halni hagyni
című filmben, ezután még hat alkalommal bújhatott a 007-es ügynök
bőrébe. 1991 óta az UNICEF jószolgálati nagykövete, jótékonysági
tevékenysége érdemeként 2003-ban lovagkereszttel jutalmazták. 2017
májusában, kilencvenedik életévében hunyt el.
Részlet a kötetből:
Attól
tartok, hogy manapság már nem igazán kedvelem a reptereket. Az „utazás
aranykorában” luxuskörülmények fogadták az embert, és az utasokkal
értékes ügyfélként bántak. Ó, azok a mámorító idők, amikor még
Concorde-ok szelték az eget! Manapság már egyáltalán nem öröm menetrend
szerinti járattal repülni. Nem jó érzés sorba állni a becsekkolásnál,
ahonnan egy újabb sorba állhatunk a biztonsági ellenőrzéshez, amit egy
utolsó sorban állás koronáz meg a beszállásnál.
Életemben először 1952-ben repültem New Yorkba. Akkoriban igazán stílusosan lehetett utazni a BOAC (British Overseas Airways Corporation) gépein: az utaskísérők fehér kesztyűt viseltek, és mindenkinek jutott megfelelő, az alváshoz hátrahajtható ülés. Ja, igen, és bár is volt az alsó szinten! Nem közvetlen járat volt, Grönlandban vagy Izlandban tankolni kellett. Összességében úgy tizenkét órát kellett a fedélzeten tölteni.
Ott voltam az első közvetlen New York–Los Angeles járaton is
1953-ban, és amikor elértük a Sziklás-hegységet, a pilóta közölte
velünk, hogy elvesztettük az egyik motort, elméletileg így is
elérhetnénk az úti célunkat, de nem kockáztat. Ezért Denverben szálltunk
le. A nem sokkal utánunk elindult gépet (a második közvetlen járatot)
szintén Denverbe irányították, és leszállították az utasokat, hogy mi
tovább indulhassunk. Nem voltak boldogok!
Értem én, hogy a mi biztonságunkat próbálják így garantálni, de a
személyzet többnyire csak feléd vakkant pár szót azon a nyelven, amit az
országban beszélnek, hogy vedd le a kabátodat, a cipődet, az övedet,
ürítsd ki a zsebeidet…
Nemrég megismétlődött ugyanez, világi javaim egy műanyag tálcába
halmozva tűntek el a letapogató készülékben, én pedig fél kézzel a
nadrágomat tartva próbáltam elmagyarázni a biztonsági őrnek, hogy
szívritmus-szabályozóm van, nem mehetek át a fémdetektoron.
– Hol a kártyája? – morrant rám, a készülék meglétét igazoló kártyára utalva.
– A tárcámban – mutattam a gépben eltűnő műanyag tálca felé.
Az őr sóhajtva megrázta a fejét, majd ismét rám vakkantott: Jöjjön erre. És odavezetett egy teljes alakos szkennerhez.
– Emelje fel a két kezét idáig, a válla fölé – mondta.
– Nem tudom – válaszoltam, még erősebben megragadva a ruhámat. – Le
fog esni a nadrágom! – tiltakoztam, mire a közelben állók szinte
parancsszóra irányították felém a telefonjaik kameráit.
Az öregkor egyik nagy előnye, hogy lassan rájövünk, sokkal érdekesebbek vagyunk, mint a legtöbb ember, akivel összehozott a sors. Lee Marvin
Így továbbtereltek egy újabb részre, ahol egy kézi fémdetektorral
alaposan végigtapogattak, aztán megmotoztak, majd elégedetten
állapították meg, hogy nem jelentek veszélyt senkire.
– Oké – mondta az őr, és intett, hogy haladjak tovább.
Természetesen minden folyadékot, kenőcsöt, gyógyszert és más
piperecuccot apró, átlátszó műanyagzacskóba kellett tuszkolni. Idevaló a
fogkrém, a szemcsepp, a vérnyomáscsökkentő tablettáim, a hashajtó, az
Imodium (ha túl hatékony a hashajtó), az aszpirin, a paracetamol, az
aranyérkenőcs, és az az izé, amit a száraz ajkakra találtak ki. De
álljon meg a menet! Van itt valami, ami száz milliliternél nagyobb!
Szóval a letapogató másik oldalán ki kellett borítanom a
holmimat, hogy mindenki szeme láttára turkálhassanak benne. Nagyon
megalázó! Hiszen így kitudódik, hogy milyen szárazak az ajkaim!
Mindenki megnyugodhatott, előkerült a bűnös: egy átlagosnál nagyobb
fogkrémes tubus. Természetesen azonnal meg kellett szabadulnom tőle.
Ahogy mondtam, értem én, hogy a mi érdekünket szolgálják a biztonsági
intézkedések, de hova lett az előzékenység és az udvariasság?

A nagy reptereken, ahol gyakran kilométeres folyosók húzódnak, meg szoktam kérdezni, hogy esetleg tudnak adni egy kis golfautót. A térdem már nem a régi, és egy ilyen jármű nagyban megkönnyítené a közlekedést. Sajnos néha nem tudnak szolgálni ilyesmivel a reptéren, és tolószéket ajánlanak fel helyette. Nem szívesen fogadom el, mert ilyenkor ezernyi kamera fordul felém, és szinte már látom magam előtt a Daily Mail címlapját:
A 007-ES TOLÓSZÉKRE CSERÉLTE A LOTUS ESPRITET.
Amikor legutóbb elutaztunk Nizzából, sajnos kissé meg volt dagadva a
bokám, és a feleségem, Kristina ragaszkodott ahhoz, hogy ne erőltessem
magam feleslegesen, ezért maradt a tolókocsis megoldás. A segéd, aki
velünk tartott a monacói nagydíjra edzhetett, mert olyan gyorsan tolt a
kocsival, hogy Kristina nem tudott lépést tartani velünk, én pedig vadul
integettem az előttem állók felé, hogy ugorjanak félre az utunkból.
Előre lefoglalt helyeink voltak, ezért azt hittem, hogy a vad rohanás
után végre jöhet a sorban állás a beszálláshoz, de a széket toló úrnak
más elképzelései voltak, és széthessentgette a check-in pult előtt álló
tömeget: „Pardon! Pardon!”
Teljesen új értelmet adott a soron kívüli beszállásnak.
Egy másik alkalommal Belfastba repültünk, ez nemrég történt. Az A sor
első két székét foglaltuk le, hogy elférjen valahogy a nagy termetem az
aprócska gépen. Két munkatársam, Gareth és Mike a B sorban ültek
mögöttünk. Amikor a fedélzetre léptünk, az utaskísérő némi susmogás után
arra kérte Kristinát és engem, hogy cseréljünk helyett a B sorban
helyet foglaló Mike-kal és Gareth-el.
– Elnézést, de mi a B-ben ülünk – mondta Gareth udvariasan. – Direkt nekik foglaltuk le az A soros helyeket.
Az utaskísérő kissé zavartan tovább erősködött, hogy cseréljünk.
Amikor próbáltuk megtudni, hogy mégis miért, akkor ez volt a válasz: –
Nos, ők elég idősek. Az A soron van a kijárat, és fennáll a veszélye,
hogy akadályozzuk majd a többi utas kijutását vészhelyzet esetén.
Milyen kedves!
Szóval az „elég idős” pár átült a B sorba, magán érezve a repülő összes többi utasának tekintetét.
A leszállás után begyűjtöttük a dolgainkat a szék feletti tárolóból,
Kristina pedig odahajolt az utaskísérőhöz, és csendben ennyit mondott
neki: – Az SAS-nél dolgoztam ugyanebben a munkakörben. Hosszú évekig. Ha
vészhelyzet adódik, mégiscsak jobb, ha egy volt utaskísérő ül az A
sorban, ugye?
Nem volt bántó él a hangjában, higgadtan, tárgyszerűen beszélt. Az
utaskísérő arca céklavörössé vált, és vadul szabadkozni kezdett. Csak
azért, mert túl vagy egy bizonyos koron, még nem vagy teljesen
haszontalan.

Természetesen a repülőtér legtávolabbi sarkában szálltunk le, és számos ajtón, soron és hosszú, hosszú folyosón kellett végigmennünk a kijáratig. Egy pillanatra meg is állnék itt, észrevették, hogy ez milyen gyakran történik így? Miért van az, hogy bármelyik gépre is szállunk, mindig a termináltól legtávolabb eső kapunál kell kiszállni? Vagy csak én vagyok ilyen balszerencsés? Ez mindig is érdekelt.
De eltértem a tárgytól. A kijáratot elérve ugyanekkora utat kellett
megtennünk még egyszer a fal mentén, hogy elérjük a sofőrünket, aki pár
méterre a géptől parkolt. Igaz, volt köztünk egy drótkerítés. Ha
átmászunk rajta, megspórolunk fél óra kutyagolást.
És ez még mindig jobb, mintha buszra szállnánk a repülőgépnél, hogy
utána húsz percig tévelyegjünk a reptéren a kijáratot keresve. Később
Manchesterben még kacifántosabb élményünk volt, de az már tényleg
megérne egy önálló könyvet.
Roger Moore: Viszlát…
Kossuth Kiadó, 2018
forrás:Filmtekercs